Niels Jensen

Drejer og opfinder i Kåstrup

"Drejeren fra Kåstrup, der fløj før Ellehammer"

"På Tømmerup Kirkegård findes lige øst for kirkens gavl et gravsted med hvid marmortavle.

Hvorfor er denne grav stadig bevaret og vedligeholdt her 100 år senere? Der må være noget særligt ved denne mand, men hvad?

Ja, noget af Drejerens historie har overlevet i sognet, sådan fra mund til mund. Drejeren i Kåstrup? Ja, det var jo ham, der eksperimenterede med at flyve. Det er åbenbart det, der har gjort mest indtryk på folk, og er det han bedst huskes for i dag.

Men i virkeligheden arbejdede han med mange forskellige opfindelser ved siden af, at han var en meget dygtig Rokkedrejer........"

Sådan indleder Inger Nielsen i årsskriftet for Tømmerup Sogn Lokalhistoriske Arkiv i 1999, hvor hun skriver om sognets store opfinder, der fløj før Ellehammer.

Læs Inger Nielsens første beretning her og den efterfølgende her

Drejeren opfandt blandt andet …

…en knyttemaskine til fiskegarn - solgt til Sverige for 3.000 kroner

…et tidsindstillet fodringsanlæg

…formentlig det første rekylgevær

Flere aviser - både lokale og landssækkende - skriver om hans forsøg på at opfinde en flyvemaskine 30 år før Ellehammer foretog sin flyvning

Den fattige drejers rige evner vakte opmærksomhed og han opnåede at få besøg af nogle af landets førende teknikere, greven fra Lerchenborg og Frederik den 8.

Den opfindsomme drejer og hans forsøg på at opfinde en flyvemaskine er også levende beskrevet i kirkebladet for Tømmerup Kirke, nov. 2012