pil pil

• Død: 1150 i en alder af 75 år

• Levnedsbeskrivelse, 1075-1150. 2
Ebbe Skjalm Hvide
blev født omkring 1085, som søn af Skjalm Hvide og Signe Asbjørnsdatter. Ebbe Skjalm Hvide blev også kaldt Skjalmsøn var Høvedsmand på Sjælland og fra 1146 også over Roskilde og var godsejer af Knardrup ved Ganløse og gift med først Gyde og siden med Ragnild, med hvem han fik 3 børn, deriblandt Sune Ebbesen.
Lige under den nuværende Knardrupgård, ligger resterne af Knardrup kloster. Oprindelig lå herregården Knardrup som først Ebbe var godsejer af. Hans søn Sune Ebbesen, overtog Knardrup efter sin far og han var far til de kendte Sunesønner, af hvilke Andreas efterfulgte Absalon som ærkebiskop i Lund, medens Ebbe Sunesen (d. 1208) fik Knardrup. Dennes datter Benedikte blev gift med den svenske konge Sverker II. Dette førte ham ind i svenske tronstridigheder, og han faldt sammen med sin broder Laurens i slaget ved Lena. På Knardrup fulgtes han af sønnen Peder Ebbesen (d. 1256). Dennes sønner Torben og Peder var de sidste af slægten på Knardrup.
Ebbe Skjalm Hvide var knyttet til Svend Grathe i striden mellem Svend, Knud og Valdemar Med hustruen Rgnild fik han tre børn: Gythe Ebbesdatter (eller Gyde), Margrethe Ebbesdatter, Toke Ebbesen og Sune Ebbesen. Han døde i 1151, før Valdemars valg til enekonge. Ebbe Skjalm Hvide var ud af den berømte Hvide slægt, som tæller bl.a. Absalon, ærkebiskoppen, der grundlagde København og Esbern Snarre som var ridder og grundlagde Kalundborg. Absalon og Esbern Snarre var Ebbe Skjalm Hvides fætre….
Ebbe Skjalm Hvide var medstifter af Sorø Kloster og bygherre til Bjernede kirke, Sjællands eneste rundkirke. Over den romanske indgangsdør står på latin: "Ebbe Skjalmsen og hans hustru Ragnhild byggede her en kirke", som senere hans søn Sune Ebbesen rejste af sten til ære for Gud, Sankta Maria og Sankt Laurentius". Trækirken var formentlig fra begyndelsen af 1100-tallet og blev snart erstattet med en runde stenbygning, vi ser i dag.

• Levnedsbeskrivelse. 3 4
Må have ejet en stor del af Haverup Ore (Pedersborg S., Alsted H.), som arvingerne ses at have andele af i 1190'erne. Formodentlig også gods i Bjernede (Bjernede S., Alsted H.), hvor han fik bygget en trækirke. Havde hus i Roskilde (Sømme H.). Ægtefællen skænkede ved sin død Sorø Kloster Sasserbro Mølle (Alsted S., Alsted H.). - Vidne for kong Erik III Lam (udateret). Varetog med broderen Asser stiftelsen af Sorø Kloster. Nær og betydende rådgiver for kong Sven III Grate. Ifølge Saxo gjorde Sven intet uden at rådføre sig med Ebbe, hans rolle er tilsvarende fremstillet i den islandske Knytlingasaga. I borgerkrigens start sat til at vogte Roskilde for Sven og holdt her byen mod kong Knud V Magnusen. Senere brændte Knud hans hus i byen af.
- Identificeres ofte med Ebbe af Bastrup, der vidnede for kong Niels 1104/34. Deraf følger den antagelse, at Ebbe var borgherre på det endnu eksisterende Bastruptårn. Identifikationen er mulig. Ebbes efterkommere ejede en del gods i områder nær Bastrap (se afsnit om gods). Men der kan kun være tale om en antagelse, Ebbe var et almindeligt anvendt navn.
I DAAs stamtavle Hvidelinjen under Galen fra 1893 stamfar til denne. På 1515-frisen nævnes sønnesønnen Peder Pedersen. Både sønnesøn og den heraf afledte søn, Peder, kendes kun fra frisen, hvilket ikke er nok til at sandsynliggøre deres eksistens.

Ebbe blev gift med Ragnhild i 1145. (Ragnhild blev født i 1100 i Bjernede og døde i 1152 i Knardrup.)

1 Marianne Johansen og Helle Halding, Thi de var af stor slægt.

2 www.lindevang-lolland.dk, Hvide-slægten.

3 Dansk Adelsforening, Danmarks Adels Aarbog, Thiset, Hiort-Lorenzen, Bobé, Teisen., (Dansk Adelsforening), [1884 - 2011]., DAA 2009-11:579- 1 - (side 563, Stamrækken nr . 4).
Skjalm Hvides efterslægt - II. EBBE-LINJEN
af Michael Krammer.