Ulf Jarl , jarl af Danmark

• Død: 1026-12-31, Trefoldighedskirken i Roskilde i en alder af 38 år

Dødsårsag: Myrdet.1

• Levnedsbeskrivelse. 1
Ulf Jarl (født omkring 988 \endash myrdet 31. december 1026 i Trefoldighedskirken, Roskil-de) var en dansk jarl, vikingehøvding, statsholder og rigsforstander af Danmark under Knud den Store, han var gift med Knuds søster Estrid og far til kong Svend Estridsen og til vikingen Asbjørn Jarl.
Ulf er søn af Thorgils (Styrbjørnsson) Sprakeleg, og nedstammer (ifølge en længe forfægtet men ej bekræftet teori) fra den svenske kongefamilie, hans bedstemor skulle således have været Tyra, datter af Harald Blåtand. Han sluttede sig til Knud den Stores vikingetogter til England, og omkring 1015 gifter han sig med Knuds søster. Ulf får også titel af jarl i England.

Ulf blev gift med Estrid Svendsdatter , prinsesse, datter af Svend Haraldsen , "Svend 1. Tvæskeg" konge af Danmark og Sigrid Storråde. (Estrid Svendsdatter , prinsesse blev født i 990-997 og døde i 1057-1073.)

1 www.lindevang-lolland.dk, Fra Asser Rig til Svend Tveskæg.