Peder Strangesen

• Død: Før 1241, Ribe

Begivenheder i hans liv:

• Levnedsbeskrivelse. 1
Peder Strangesen, hørte allerede 1193 til Kong Knuds fornemste mænd og synes i de næstfølgende år at have opholdt sig hos greverne af Orlamünde og sin svoger greven af Gleichen, stod under Valdemar II i stor anseelse og kom ved sit ægteskab med Esbern Snares datter i besiddelse af Kalundborg og må derfor være den Peder af Kalundborg, hvem Valdemar II skænkede 12 gårde på Femern, som kaldtes Petersdorf, virkede 1225 for Kong Valdemars udfrielse af fangenskabet og besegler næst efter Jakob af Møn det 2. forlig om Kong Valdemars og hans søns frigivelse, 1229 næst efter Jakob Sunesøn det brev, hvormed Valdemar II skænkede sin svigerdatter det sydlige Fyn (Petrus Strangonis fil.) samt 1230 slutforliget mellem Kong Valdemar og Grev Gunzelin af Schwerin om løsladelsen af kongens sønner og de sidste danske gidsler fra grevens fangenskab.
- Trættede med Sorø Kloster om det af Esbern Snares søn marsken Johannes 1213 til klostret skænkede Stensømagle, som Peder og Anders Grosen trods kirkens dom tilegnede sig, ville efter Kong Valdemar II's død drage på pilgrimsfærd til det hellige land, men døde i Ribe samme år (1241).

Peder blev gift med Ingeborg Esbernsdatter Hvide, datter af Esbern Snare , stormand og Elene Guttormsdatter. (Ingeborg Esbernsdatter Hvide døde i 1267 i Hedeby, Schlesvig-Holsten.)

Kilder

1 Dansk Adelsforening, Danmarks Adels Aarbog, Thiset, Hiort-Lorenzen, Bobé, Teisen., (Dansk Adelsforening), [1884 - 2011]., DAA 2009-11:569- 9.
Skjalm Hvides efterslægt - I. ASSER-LINJEN
af Michael Krammer.