pil pil

• Død: 1148, Fjenneslev, Sorø

Begivenheder i hans liv:

• Beskæftigelse. 1
Asser Skjalmsen Rig Hvide var godsejer og høvedmand på Rügen og biskop. Jordejendommen og høvensmandserhvervet var sikkert arvet efter faderen.

• Levnedsbeskrivelse. 4
Asser Rig Hvide - Sjællandsk høvding, født omkring 1080 og død formentlig 1151. Gift med Inger Eriksdatter.
Asser Rig var søn af den sjællandske stormand Skjalm Hvide og dennes hustru Signe. Han tilhørte således den mægtige Hvide-slægt. Han blev opdraget sammen med Knud Lavard, hvis søn Valdemar den Store han senere blev fosterfader for.
Han ejede gården Fjenneslev lille ved Ringsted og byggede Fjenneslev kirke, hvor han også er begravet. Sammen med broderen Ebbe grundlagde han Sorø kloster et benediktinerkloster, hvor han levede sine sidste år som munk.
Far til Absalon og Esbern Snare samt Ingefred Assersdatter (Hvide).

Asser blev gift med Inger Eriksdatter, datter af Erik af Falster , jarl af Falster og Cæcilie Knudsdatter , prinsesse af Danmark. (Inger Eriksdatter blev født i 1105 i Fjenneslev, Sorø og døde i 1157 i Fjenneslev, Sorø.)

Kilder

1 Marianne Johansen og Helle Halding, Thi de var af stor slægt.

2 www.lindevang-lolland.dk, Hvide-slægten.

3 Dansk Adelsforening, Danmarks Adels Aarbog, Thiset, Hiort-Lorenzen, Bobé, Teisen., (Dansk Adelsforening), [1884 - 2011]., DAA 2009-11:564- 1 - (side 563, Stamrækken nr . 3).
Skjalm Hvides efterslægt - I. ASSER-LINJEN
af Michael Krammer.

4 www.lindevang-lolland.dk, Fra Asser Rig til Svend Tveskæg.

Hjem | Indholdsfortegnelse | Efternavne | Navneliste

Denne hjemmeside blev lavet 2018-1-28 med Legacy 7.5 fra Millennia